IT UC SYDVejledninger til eksterne undervisere itslearningitslearning - kort fortalt (for undervisere)

itslearning - kort fortalt (for undervisere)

Denne vejledning giver en kort guided tour omkring topfanerne i itslearning og hvor de fører dig hen.

1. Startside

Du lander på startsiden - rum når du logger ind. Her ser du alle de rum du deltager i. Øverst er de stjernemarkerede rum. Nederst er de rum hvor stjernen er taget væk.

Du kan også vælge at klikke ind på startsiden - opdateringer. Her kan du orientere dig om hvad der er sket siden sidst - på tværs af dine stjernemarkerede rum.

Vil du vide mere om startsiden? Så se vejledningen Overblik over startsiden (for undervisere)

2. Rum

Adgang til de rum, hvor du har undervisning.

Når du trykker på fanen "Rum" (1) får du en oversigt over alle de aktive rum du er tilmeldt. I søgefeltet (2) kan du søge efter et rum, hvis du er tilmeldt mange. Du kan også vælge at sortere (3) i alfabetisk orden, efter senest besøgt eller senest opdateret.

Trykker man på "Alle rum" (4) ser man de rum man er tilmeldt. Se billede nedenfor.

På listen over alle rum kan man vælge hvilke rum man gerne vil se i rullemenuen under topfanen "Rum". Det gør man ved at aktivere eller deaktivere den gule stjerne (5) ud for rummets navn. Man modtager kun notifikationer på startsiden fra de rum man har stjernemarkeret i oversigten.

3. Dashboards og Projektrum

Opslag fra f.eks. campus-side og projekter som studerende selv kan oprette.

Trykker man på Dashboards og projektrum (1) ser man de "Dashboards" (2) som man er tilmeldt, samt de projekter (3) man har oprettet eller deltager i.

Dashboards er en slags opslagstavler med information fra UC SYD. Studerende og undervisere kan ikke redigere i dashboards og informationen er ikke søgbar. Projekter er en slags grupper som alle - både undervisere og studerende - kan oprette og invitere andre til. De er uafhængige af rum.

Oversigten viser max to dashboards ad gangen. Hvis man har flere dashboards end der kan vises i oversigten, kan man se dem alle når man trykker på Alle dashboards og projektrum (4).

Under "Alle Dashboards og projektrum" kan man se alle sine dashboards (1) samt alle sine projekter (2). Man kan desuden oprette et nyt projekt (3) og invitere de deltagere man gerne vil have med. Man kan også aktivere eller deaktivere den lille, gule stjerne (4) alt efter om man vil se projektet i oversigten under "Dashboards og projektrum" eller ej.  

4. Kalender

I kalenderen kan du oprette personlige begivenheder og se begivenheder fra forskellige rum. Du kan også få et samlet overblik over studieplaner, hvis du f.eks. har flere aktive rum ad gangen.

Du har en personlig kalender (1) som du har fuld råderet over. Derudover kan du se kalendere fra dine yndlingsrum (2) som er de rum der bliver vist under topfanen "Rum". Du kan også se kalendere fra dine "foretrukne projektrum" (3) som er de projekter der figurerer i oversigten under Dashboards og projektrum. Du kan også fremsøge andres kalendere (4) ved at søge på f.eks. en kollegas navn.

Kalenderen bliver som udgangspunkt vist som en liste (5) men man kan vælge at se den som vi er vant til fra Outlook, ved at vælge "Dag", "Uge" eller "Måned".

I første omgang vil der ikke være nogen begivenheder, medmindre du selv opretter dem i kalenderen, men vi arbejder på at få udviklet en løsning så alle skema-informationer fra UMS bliver overført til kalenderen i itslearning og dermed vil de aktuelle begivenheder være at se her på startsiden.

Der vil ikke blive synkronisering mellem itslearning og Outlook

5. Bibliotek

Biblioteket er et ressource-bibliotek hvor undervisere kan dele brugergenereret materiale. Hvis man har lavet noget materiale, som man synes er godt, kan man vælge at dele det inden for eller uden for UC SYD.

Under "Søgning" (1) kan man finde inspiration ved at søge på relevante emner og se hvad andre undervisere har lagt ud af materiale. Under "Din samling" kan man se det materiale man selv har uploadet til biblioteket i itslearning, samt det materiale andre har delt specifikt med dig.

6. Dine studerende

Under "Dine studerende" får du et overblik over de studerende du underviser i forskellige rum.

Du kan vælge at se en liste over studerende fra alle dine rum (1). Du kan også vælge at se studerende efter de rum du underviser i (2). Hvis du søger en specifik studerende, kan du søge efter vedkommende (3).

7. Dine Videoer

"Dine Videoer" er en side med de videoer som du har uploadet til videoplatformen Kaltura. Det er kun dig som kan se videoerne på "Dine Videoer" - medmindre du har valgt at dele dem med nogen.

Ved at trykke på "Add New" (1) får du mulighed for at tilføje video til Kaltura videoplatformen på to måder:

  • Media Upload (2) - som er simpel upload af video fra din computer
  • CaptureSpace (3) - som er muligheden for at lave videooptagelser med Kalturas egen videooptager, med direkte upload til Kaltura

For at bruge CaptureSpace kræver det, at der er et lille program ved navn "The Kaltura CaptureSpace Desktop Recorder" installeret på computeren. Er det første gang du skal lave videooptagelser med Kaltura, bliver du automatisk ledt hen til en side hvor du kan downloade programmet.

Har du brugt Kalturas videooptager før, åbnes programmet automatisk på computeren når du vælger "CaptureSpace" under "Add New".

8. Skema (UMS)

Her kan du få adgang til dit opdaterede skema, se fravær og redigere indstillingerne på din UC SYD konto.

Når du klikker på fanen "Skema (UMS)" åbner skema-systemet i en ny fane.